14 oktober eerste operatiedag - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Suzan Guilliet-Calbo - WaarBenJij.nu 14 oktober eerste operatiedag - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Suzan Guilliet-Calbo - WaarBenJij.nu

14 oktober eerste operatiedag

Door: suzan

Blijf op de hoogte en volg Suzan

15 Oktober 2014 | Indonesië, Ambon

Zo vandaag dan eindelijk onze eerste operatiedag gehad. Om 745 uur richting ziekenhuis. Na wat startproblemen, apparatuur die nog niet werkte, stroomuitval, toch nog wat spulletjes bij elkaar zoeken konden we om 900 uur met ons eerste patientje beginnen. Vandaag in totaal 2 kindjes en 9 volwassenen geholpen. In principe kunnen we op 2 kamers werken maar vanmorgen was er eentje bezet. Het is echt heel anders, maar mooi om te zien dat het met minder middelen en minder keuze ook goed kan gaan.Je moet wel even een knop om zetten. De mensen zijn heel dankbaar maar ook lijdzaam, ondergaan alles heel gelaten. Vandaag hadden we een man die al 20 jaar met een catheter rond loopt, nu hij aan zijn prostaat geopereerd is kan hij weer plassen, mooi toch.
Iedereen werkt erg hard en binnen het team gaat het ook goed. Zodra het programma voor de volgende dag bekend is leggen Henny en ik de instrumenten klaar om gesteriliseerd te worden, dat doet Dannie voor ons, een helper van de OK, een hele goede hulp. De sterilisator die hij gebruikt is antiek, maar prachtig om te zien.
Voor de innerlijke mens wordt goed gezorgd door Julia en Judith, de vrouwen van Agus van SSVA en van Bram, de anesthesist. Alleen moeten we daar wel even tussendoor tijd voor nemen, wat vandaag niet het geval was en dat hou je natuurlijk niet de hele week vol. Afgesproken dat we hier morgen wel op gaan letten.
Op de kamer zelf hebben we een redelijke airco, maar daarbuiten is het gelijk warm en vochtig. De mensen hebben het dan ook heel koud en krijgen van Marinda, anesthesiemedewerker en Bram een wintermuts op tijdens de OK, en Jolanda, verpleegkundige, zorgt dat ze sokken aan krijgen die nieuw bij onze OK klompen geleverd worden en niet worden gedragen, zodat ze minder afkoelen. Alle beetjes helpen, een warmtematras kennen ze hier niet hoor.
Het was een lange dag, om 1945 uur weer terug naar het hotel gebracht door Marlon, onze chauffeur van deze 2 weken, mits we niet met de gammele bus gaan. Elke rit is weer een avontuur, en ik kijk mijn ogen uit, zoveel dingen zie je.
De artsen hebben na het programma nog poli gedraaid en de programma's zijn al tot en met zaterdag gevuld, en er blijven nog patiënten komen.
Nog lekker gegeten bij een restaurantje in de buurt, ja koken dat kunnen ze hier wel.
Het toevoegen van foto's gaat erg moeizaam vanwege de matige wifi, dus dat probeer ik even niet meer, die komen later wel.
Ook Jolanda heeft een blog, zij schrijft heel leuk. Zoeken op albumnaam JolandaAmbonBali2014.

Groetjes Suzan.

• 15 Oktober 2014 - 17:26

Monique:

hoi Suzan,
    fijn te lezen dat jullie hulp krijgen bij het steriliseren van de instrumenten.(Dani kan ook heel goed dansen!)
    Je maakt lange dagen, goed eten en vooral drinken, je moet nog even.
    Werken jullie op de nieuwe ok"'s?
    Heel veel succes,
    groetjes Monique