donderdag 19 november - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Suzan Guilliet-Calbo - WaarBenJij.nu donderdag 19 november - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Suzan Guilliet-Calbo - WaarBenJij.nu

donderdag 19 november

Door: suzan

Blijf op de hoogte en volg Suzan

19 November 2015 | Indonesië, Ambon

De eerste reisverslagen laat ik maar even voor wat het is probeer ik later toe te voegen. Begin nu gewoon bij vandaag. We vertrekken elke dag om 730 uur naar het ziekenhuis. Op het programma staan vandaag 8 patiënten, we werken nu op 2 kamers. Dr Olav begint alvast terwijl dr Miel eerst visite loopt. Van de OK boven krijgen bijna elke dag 2 operatieassistenten die ons helpen, Lies en Corry, die waren er vorig jaar ook. En van de verpleging zijn er ook elke dag 1-2 personen die elkaar afwisselen, overdag, 's avonds en 's nachts.
Vandaag de eerste steen verwijderd via een open blaas operatie, en verder weer mannen blij gemaakt dat ze weer kunnen plassen ( prostaat operatie).
Rond 10 uur komt Albert Vader samen met zijn vrouw kijken naar ons werk, in bijzijn van de pers en televisie, weer een hele happening.
De medische faculteit is hier vrij nieuw, dit jaar zijn de eerste 3 basisartsen afgestudeerd. Elke dag komen er 2 co assistenten kijken, dan krijgen ze wat scholing van Miel.
Eind van de middag staan er ook nog 2 ingrepen boven gepland, maar 1 patiënt komt niet opdagen blijft er 1 over. Dat is een grote ingreep, dus hebben we tijd wel voor nodig. Nadat alles klaar is en weer opgeruimd en schoon gemaakt is, is het al weer 1930. Bij het opruimen en schoonmaken krijgen we trouwens ook hulp van Neju, een jongen die echt alles voor je wil doen en zijn werk ziet. Die koesteren we, maar als hem een compliment
geeft is hij erg verlegen, dat zijn ze niet gewend.
Om 19uur werden we eigenlijk bij de burgemeester verwacht, maar ja werk gaat voor. Dus wat later weer in bijzijn van Albert en Annemarie wirden muzikaal door een molukse drumband ontvangen.
Na over en weer wat speeches van burgemeester en Albert, en een officiële ondertekening, heerlijk gegeten. Live muziek aanwezig. Alles een beetje over the top, het verschil tussen rijk en arm is hier groot.
Na 2 uurtjes was het weer klaar en bij thuiskomst nog even gezamelijk wzt gedronken, bintang bier, lekker. Nu tijd om te gaan slapen. Morgen drukke dag, 12 patiënten in de planning. Selamat tidur allemaal, liefs en groetjes Suzan.

• 19 November 2015 - 16:50

Bart Calbo:

Hallo Suzan,
    Nu je eigen verslagen kunnen doorkomen hebben we ruim voldoende informatie.
    Gelukkig waren die van Jolanda er vanaf de eerste dag.
    We hopen dat jullie met veel voldoening aan het werk kunnen blijven
    en ik merk dat ook de inwendige mens niet vergeten wordt.
    Groetjes en liefs
    Pa & ma