20 november alweer vrijdag - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Suzan Guilliet-Calbo - WaarBenJij.nu 20 november alweer vrijdag - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Suzan Guilliet-Calbo - WaarBenJij.nu

20 november alweer vrijdag

Door: suzan

Blijf op de hoogte en volg Suzan

20 November 2015 | Indonesië, Ambon

Zoals gepland vandaag 12 patiënten dus waren op een lange dag berekend.
Als we aankomen op de OK leggen Hennie en ik altijd eerst alles klaar aan de hand van het programma. Instrumenten die nodig zijn, en alle andere steriele benodigdheden. Indien nodig schakelen we Dani, een CSAmedewerker, nog spullen te steriliseren. In vergelijking met vorig jaaris dit wel vooruit gegaan, want ze hebben daarvoor nu een apart gebouwtje neer gezet waar een nieuwe autoclaaf in staat. Best modern dus en meestal werkt het wel goed maar als de watervoorziening onvoldoende is dan kan het wel eens zijn dat er wat fout gaat, maar al veel beter dan vorig jaar.
Verder had Neju vandaag uit zichzelf een zeefje gekocht, wij kegden elke keer een gaas over het afvoerputje heen zodat de wasbak niet zou verstoppen en hij had dit gelijk door, super hoor. Natuurlijk hebben wij hem het geld daarvoor wel terug gegeven.
Ook met de stroomstoringen valt het wel mee, ze zijn er wel maar duren vrij kort, dit komt omdat ze een nieuwe generator hebben.
Een aantal patiënten kwamen niet opdagen dus zijn toch vrij op tijd klaar. Tijdens het wachten tussendoor mooi de tijd om nog dozen uit te pakken, sorteren, opruimen en wat te inventariseren, ook belangrijk.
We doen nog 2 kindjes met een liesbreukje boven maar moeten wachten
totdat daar echt iedereen klaar is voordat we terecht kunnen. De knuffels en speelgoed vanuit Nederland zijn een groot succes, de kids genieten ervan, je
zou hun smoeltjes moeten zien.
Verder is Marinda gesteund door ons bezig met een reddingsoperatie van 2
kittens. Al in het begin van de week zagen we elke keer een rood kittentje die
wel hulpbehoevend was zeg maar, en dat kon ze echt niet laten gaan
alhoewel we ook wel weten dat het weinig hoopvol is hier. Dieren zijn echt
hier niet belangrijk. Ook was er een wit kittentje die bovenop een muur in
een nisje zat en er niet meer af kon. Samen zijn ze dus in een doos beland
vlak voor onze afdeling, waar ze dagelijks voorzien worden van vocht en wat
eten. De rooie is Marlon en de witte Rico, vernoemd naar onze chauffeurs.
Rico is er inmiddels vandoor, was ook feller, goed teken. Marlon is nog erg
zwakjes
Toen we om 1730 klaar waren en het nog licht buiten was had Jolanda het goede idee om nog even langs het water te rijden voor de zonsondergang.
Meestal is het nl donker als we weg gaan. Alhoewel het wat bewolkt was toch erg mooi uitzicht. Heerlijk wat gedronken met de meiden aan het water,een gezellig momentje. We werden toch pas om 1930 voor het eten
verwacht in het hotel. Morgen zaterdag en dan wordt er boven niet
geopereerd. Wij natuurlijk wel hoor, alleen zondag is onze vrije dag.
Tot de volgende keer maar weer.

• 20 November 2015 - 14:45

Bart Calbo:

Zo, alweer vrijdag de 20e. Zo schiet het lekker op.
    Gelukkig is er ook nog tijd voor "normale" dingen. Heb je geen Bikkel en Monkie,
    dan zijn er andere.
    Morgen naar Kruiningen o.a. voor het voetballen. Het verzamelen is bij Emte i.v.m,
    de asielzoekers in de sporthal.
    Het wordt al aardig kouder. Zullen jullie volgende week wel merken bij terugkomst.
    Nog veel werkplezier en geniet!!
    Pa & ma

• 20 November 2015 - 17:51

Bart Calbo:

Kleine rectificatie: Verzamelen voor het voetballen zaterdag de 21e is bij de ALDI in Kruiningen.

• 21 November 2015 - 10:56

Guilliet:

vandaag zaterdag vanavond feest yoel jarig kinderen blijven bij ons slapen kyra vindt zich te groot voor berenbed.lossen we wel op .echt november weer. vele groeten daar en tot ziens pa en ma.