zondag 22 november vrije dag - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Suzan Guilliet-Calbo - WaarBenJij.nu zondag 22 november vrije dag - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Suzan Guilliet-Calbo - WaarBenJij.nu

zondag 22 november vrije dag

Door: suzan

Blijf op de hoogte en volg Suzan

22 November 2015 | Indonesië, Ambon

Vandaag dus lekker vrij. Miel en Jolanda gaan op tijd naar het ziekenhuis om visite te lopen, als zij terug zijn gaan we vandaag op pad. Ook Albert, de wethouder, en zijn vrouw Annemarie gaan mee, wat betekent dat we weer met politiebegeleiding gaan........je zou er bijna aan gaan wennen.
We rijden van ambon stad naar Naku, steil omhoog, schitterende uitzichten, onderweg wat fotostops natuurlijk. Zoveel verschillende soorten groene bomen, moeilijk te omschrijven maar erg mooi. In Naku verlaten Bram en Judith de groep, zij gaan hier op familiebezoek, zullen zich later op de dag weer bij ons voegen. De rit vervolgd zich naar Kilang, wij zijn te gast bij het ouderlijk huis van de ouders van Agus, wat inmiddels bewoond wordt door een neef en ook een verpleegkundige die altijd voor de familie gezorgd heeft.
Ook familie van Julia woont in dit dorp. Marinda en ik gaan een rondje lopen in het dorp, wat een rust, geen stress en drukte, mooi om te zien. Wel erg warm........
Terug bij het huis drinken we nog wat water en dan rijden we door naar Hukurila. Hier is een zwemstop ingepland, we kunnen niet wachten om een duik te nemen. Op het strand liggen diverse vissersbootjes, en toch ook best wat afval....... maar het water is heerlijk, wat een genot om te drijven en te zwemmen met een prachtig groen uitzicht om je heen.
Tussentijds wordt er ergens soto ajam voor ons voorbereidt, maar we snoepen tussendoor wat, kenari balletjes, kelapa muda. Ook is er een vrouwtje, schijnt dominee te zijn, die ons erg zoete thee met sagu brengt. Soort koekje wat je in je thee moet soppen, wel gegeten maar niet echt mijn smaak. De soto die later komt is overigens heerlijk.
Na het eten heeft Agus 2 bootjes geregeld waarmee naar het strandje van Naku varen, wederom schitterend, echt lekker op dat water. Bij Naku aangekomen duiken we weer het water in. Deze baai met strandje is veel mooier en schoner als bij Hukurila, kortom genieten. Hier heeft het toerisme zijn intrede nog niet gedaan......prachtig en rustig niet te beschrijven. Helaas gaat de tijd verder en varen we weer terug naar Hukurila, daar eten we nog droog gebakken pisang, dit keer niet zoet maar lekker beetje zoutig. We rijden verder naar Passo via Hutumuri.
Een uitdagende rit vrij steil naar beneden met af en toe best slecht wegdek.
Onderweg verschillende mooie uitzichten en ook de dorpjes waar we door rijden zijn bijzonder om te zien.Nu stoppen we om roedjak te gaan eten, een voorafje, dit is vers fruit, echt vers!!!! met een zoetige pindamarinade. Om je vingers bij af te likken. We verdelen de hele groep over 4 kraampjes zidat ze allemaal wat inkomsten hebben.....
Dan weer terug naar het hotel in Ambon stad, maar niet voor dat we avond gegeten hebben in Lateri, tja lijkt wel of we alleen maar eten, maar makan makan is hier erg belangrijk.
Verder komt de kerststemming er al aardig in hier, overal zie je al opgetuigde kerstbomen staan en ook hangt er buiten al feestverlichting. Je ziet ook veel zelf gemaakte witte kerstbomen.
Na deze fantastische dag kunnen we er deze week wel weer tegen aan. Hopelijk kunnen we nog veel patiënten helpen.

• 23 November 2015 - 21:39

Bert Sinke:

hoi Susan,

ik heb je reis over het eiland een beetje proberen te volgen. klopt het dat ambon stad in tweeën gesplitst is door de baai? een noordelijk en zuidelijk gedeelte. in welk deel zit jij? De dorpjes die je noemde werden wel aangegeven in google earth maar er was niets zichtbaar. Figuurlijk gesproken kon je wellicht door de bomen het dorp niet zien. Het moet wel een prachtige rit geweest zijn. Zitten er ook mannetjes (en vrouwtjes) met een hengel aan de waterkant, b.v in Hukurila? en wat vangen ze voor soort vis?
    Voorlopig zit je daar op rozen. Hier is het gemeen koud geworden. En dan te bedenken dat jij daar nog lekker in de zee ligt te spartelen. Een beetje jaloers zijn we wel. Veel succes met je patiënten. Ze zijn in goede handen!
    groeten
    bert & lien.

• 24 November 2015 - 14:56

Rachelle :

hoi Suzan,

fijn dat je het super naar je zin hebt in Ambon hmm lekker souto ajam en ik had op facebook ook lemper gezien lekker hoor en al dat andere eten.
    en gaat het bij het opereren ook goed?
    ik zei tegen Cas mis je mama al? Cas zei ja al een beetje bij verjaardag

nou nog veel plezier en succes in Ambon groetjes Rachelle