vrijdag 15 oktober - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Suzan Guilliet-Calbo - WaarBenJij.nu vrijdag 15 oktober - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Suzan Guilliet-Calbo - WaarBenJij.nu

vrijdag 15 oktober

Door: suzan

Blijf op de hoogte en volg Suzan

17 Oktober 2014 | Indonesië, Ambon

Vandaag is het casual friday hier, dwz zeggen dat iedereen niet in uniform rondloopt, wat overigens wel elke dag een andere kleur heeft, maar in vrijetijdskleding. Bij de banken en andere bedrijven doen ze dan gezamenlijke ochtendgymnastiek buiten met harde muziek, dit zien wij onderweg als we om 730 uur door Marlon naar het ziekenhuis worden gebracht. Leuk gezicht. Bij het ziekenhuis heeft iedereen ook een vlotte blouse aan maar wel allemaal hetzelfde, hier wel gewoon appèl.
Vandaag lijkt het niet zo'n lang programma te worden als gisteren en als later blijkt dat de patiënt voor de grootste ingreep, stenen verwijderen uit
het nierbekken via een open operatie, niet meer wilde komen, biedt het perspectief om op tijd klaar te zijn. Aangezien het doel van de SSVA ook een stukje bijscholing is was daar vandaag mooi tijd voor. Dr Olav probeert dr Jacky, de plaatselijke chirurg, de TUR operatie te leren. Hij is erg leergierig, en handig, alleen taalbarrière is wel eens lastig want hij spreekt bijna geen engels, verstaat het wel. Zodra dr Olav of dr Miel uitleg geven aan dr Jacky of als hij mee opereert ziet het gelijk groen van het personeel op die kamer, ze zijn nieuwsgierig en geïnteresseerd. Iedereen looot vrijblijvend in en uit de kamer, hoezo deurbewegingen??? De deuren staan gewoon constant open. Verder is het fijn dat er deze keer de mogelijkheid is om voor hun mee te kijken op een beeldscherm, dankzij "oud" maar goed werkend uit Roosendaal. Als er op de andere kamers 's middags verder niks is, ga ik samen met dr Jacky nog 4 liesbreuken doen zodat het lokale personeel een klinische les kan krijgen over urologie en het transurethrale instrumentarium. Zij spreekt de taal en dat is handiger, want ook al zeggen ze steeds tegen me dat ze me begrijpen als ik wat vraag of uit leg, meestal gaan ze het toch nog even navragen bij Hennie of Jopie ( hij spreekt bij en begrijpt heel goed nederlands).
Rond 17 uur zijn we klaar en hebben dan nog even mooi tijd om alvast het magazijn op te ruimen en dozen uit te pakken en spullen te sorteren, want er staat best veel maar het werkt handiger als het wat overzichtelijker is om dingen te pakken. Rond 19 uur zijn ook de artsen klaar met hun poli en stoppen we ermee voor vandaag. We worden weer opgehaald door Marlon, fijn hoor zo'n chauffeur. Even opgefrist en dan weer lekker eten bij Sari Gurih, een restaurant vlak om de hoek bij het hotel. Zij bezorgen ook onze " lunchdoosjes" elke dag op de OK. Het eten is echt heerlijk en ook alle
hapjes die de dames 's morgens en 's middags brengen zijn erg lekker, Gelukkig werken we ook hard zodat het met het aankomen wel mee zal vallen.

• 17 Oktober 2014 - 19:19

Ingrid:

Hoi Suzan,
    Dennis heeft net de foto's op f.b gezet zo krijg je ook een beeld van wat jij allemaal ziet. Jammer dat een patiënt op het laatst dan niet meer komt voor de o.k lijkt mij ook voor hun een kans om zo van die problemen af te komen is het dan angst wat ze hebben? De o.k kamers tja ziet er niet echt allemaal toppie uit maar ze zijn het daar zo gewend en wij maar werken met al die richtlijnen en protocollen waar je aan moet houden onbegrijpelijk.
    Het is nu herfstvakantie wij zijn lekker vrij en jij maar werken voor het mooie doel. Morgen al weer een week voorbij time fly's . Heb je ook nog een rustdag of gaan jullie gewoon door?
    Groetjes van ons doeiii